måndag 23 november 2015

Ralph Rentzsch och Jämtlands största tidning...

Man blir ju inte längre förvånad över Ralph Rentzsch otroliga utspel kring sin egna förträfflighet och hans Jämtlands Tidnings ”unika” ställning i mediavärlden…

När Rentzsch sammanblandar förtroendevaldas viktiga del i demokratin - att vara tillgängliga och öppna med sina beslut och sin politik, med att man då måste vara tillgänglig i just hans tidning blir man mörkrädd…

Han kallar den länets största tidning och det kan man ju göra när man distribuerar den som ett gratis reklamblad till alla - välfyllt med diverse annonser.

Att han sedan inte nöjer sig med ett nej och inte inser att många av oss inte vill sammankopplas med hans journalistik som är så långt bort från värdegrund man kan komma får ju stå för honom.

Jag försöker alltid vara tillgänglig när seriös media hör av sig, jag ställer gärna upp på intervjuer i radio, TV och i nyhetstidningar. Jag kommer i mån av tid alltid på möten, träffar och debatter - dessutom försöker jag ständigt uppdatera mig i sociala media för att väljare och invånare skall kunna följa min vardag i politiken i allt ifrån mina Bloggar till Facebook.

Att däremot avstå från journalistik som idiotförklara folk, nära på gör personliga påhopp på politiker och andra är inte märkligare än att man själv försöker följa god värdegrund. Inte heller medvetna felaktigheter om påstådda höjda arvode blir speciellt trovärdiga, när sanninne är att regionens arvoden frysts under resten av mandatperioden…

När Rentzsch beskriver folk som dumskallar, obegåvade, inte alltför intelligenta och andra nedsättande uttryck känns det enkelt att avstå….

Nej, att istället lägga tid och kraft på uppdraget, möta människor, besöka företag och arbeta för att bra integrationsprojekt får stöd känns betydligt mer verkningsfullt just nu…

4 kommentarer:

  1. Det är med förvåning jag läser ditt inlägg Robert, tyvärr visar det bara att du inte förstått vare sig hur media fungerar eller din egen ställning som topp politiker i länet. Nittio procent av Sveriges mediaföretag är helt beroende av annonsintäkter för sin verksamhet. När det gäller Jämtlands Tidning är den annonsfinansierad och går ut till alla hushåll i länet en gång i månaden. Jag är ledarskribent i tidningen. Det innebär att jag inte bedriver journalistik utan ett subjektivt tyckande. Nu är det andra som jobbar på tidningen som avsåg att göra en intervju med dig. En intervju där du skulle få fritt spelrum att berätta hur du som ansvarig regionråd tänker dig att styra upp regionens ekonomi.
    Som högst ansvarig för företagsstöden i regionen och för regional utveckling så borde det väl glädja dig att jag på 18 månader byggt upp ett företag med 8 anställda?
    Att konstatera att din och de andra ansvariga politikernas kompetens går att ifrågasätta talar Regionens förlustsiffror mycket väl för.
    När det gäller den värdegrund du omhuldar så fungerar den vad jag förstår bara åt ena hållet? När dina nära partikamrater för några år sedan i olika sammanhang kallade mig för både slavhandlare, människohandlare och andra epitet noterade jag inte någon upprörd reaktion från din sida?
    Att dina ersättningar sedan första förluståret för Landstinget/Regionen ökat från ca 650 000 kr år till idag ca 700 000 är ju ett faktum som är enkelt att kontrollera.
    Något som jag är övertygad om att många länsbor anser stötande ställt mot Regionens underskott.
    Att som regionråd i Sveriges absolut ekonomisk sämst fungerande Landsting/Region ställa sig och börja gradera olika medier är en farlig väg att gå.
    Då har man inte heller förstått vilken roll man har tagit på sig och vilka åtaganden man har mot väljare och skattebetalare.

    Ralph Rentzsch

    PS. Att omedelbart ta bort min kommentar tyder ju inte heller på någon större insikt i hur demokrati och debatt drivs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du svarar Ralph, men jag väljer självklart vilka media som jag ställer upp i. Jag är som politiker mycket noga med att vara tillgänglig och informativ i både egna och andras media, men när värdegrunden och bemötandet inte alls stämmer överens med hur jag tycker att man skall uttrycka sig om människor - inte bara om mig...
      - Då väljer jag med glädje bort!

      Beträffande mitt och regionens politikers arvoden så är det inte så att de höjs, utan nu är beslutade att vara frysta på samma nivå resten av mandatperioden, vilket du lätt hade kunnat kolla...

      Att jag skulle ha tagit bort ditt inlägg här stämmer ju inte heller - eftersom det alltid kollas av mig först innan det läggs ut...

      Radera
  2. Kan bara konstatera att det första inlägget gick rakt in som kommentar. Och sedan plötsligt försvann. Men strunt i det. Dina ersättningar har de facto stigit från 650 000 kr förluståret 2011 till över 700 000 år 2014. Samtidigt har Regionens underskott skjutit i höjden tresiffrigt! Det framstår för många som stötande.
    Regionens utveckling och sjukvårdsfrågorna är naturligtvis för länets innevånare oerhört viktiga frågor. Att du då som ansvarig politiker väljer bort den enda tidning som når samtliga länsbor är förvånande.
    Det är faktiskt så att du arbetar för oss alla, är ansvarig för oss alla skattebetalare.
    Det är nämligen vi som betalar din ersättning och i förlängningen även Regionens underskott.
    Som regionråd har du ansvar för hur Regionen drivs, och dess ekonomi.
    Men, jag förstår med det resultat som vi ser, att du väljer att göra dina framträdanden i forum där risken för oväntade eller för den delen ovälkomna frågor än minimal.


    Ralph Rentzsch

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir lite pinsamt med Ralphs uttalanden om att jag väljer att göra mina framträdanden i forum där risken för det oväntade är minimal - pinsamt påstående helt enkelt, eftersom jag hittills inte tackat nej till något media - vare sig i direktsändning eller i skrift - förutom Rentzschs tidning vars värdegrund jag inte delar.

      Återigen - att arvoden precis som andra löner eller ersättningar höjs är ju i sig inte konstigt - men vi har alltså valt att from i år inte höja dessa utan till skillnad från alla andra avstå höjningar mandatperioden ut.

      Rentuschs media är inte den tidning eller den hemsida som solen snurrar runt...

      Radera