söndag 29 november 2015

På ett café i Makedonien....


Sitter på ett café i Prilep i södra Makedonien. Unnar mig ett glas inhemskt vin för hela 15 kronor glaset - bra vin dessutom.

Skönt att för en kort stund dra sig undan och reflektera över vad jag är mitt uppe i - och inblandad i…
Makedonien är landet som klarade sig lindrigt undan kriget inom forna Jugoslavien och som inte var med om de fruktansvärda folkmorden som begicks i bland annat Bosnien. Händelser som jag fått berättade för mig om och om igen under mina resor och våra demokratiprojekt i just Bosnien.

Där fick jag vänner som jag fortfarande har kontakt med och nu befinner jag mig i en annan dela av detta forna Jugoslavien som är oerhört fattigt och som lider av samma sjuka som resterande delar av forna Jugoslavien: Avsaknaden av djup demokrati! Korruptionen är utbredd, arbetslösheten hög och framtidshoppen få - människor som har släktingar i Rumänien utnyttjar Rumäniens lättsinne att utfärda rumänska pass - vilket gör att man kan ta sig till EU-länderna för att få arbete.

De som lyckats, de som har utbildning eller möjlighet till utbildning lämnar också landet och därmed dräneras landet på mycket av sin kompetens.



Att då få vara med mitt inne i ett demokratiprojekt som försöker ingjuta hopp i människorna, skapa förtroende för politiken och samhället är en verklig ynnest. Det Socialdemokratiska partiet har målet att få förtroendet att leda landet efter valet i april nästa år - men det kräver ett transparent parti med en lockande politik och verksamhet.

Vi försöker tillsammans med våra Makedonska kamrater bygga en partiorganisation som är fullständigt öppen kring sin ekonomi och som i alla lägen kan redovisa vilka pengar man får och hur de används. - En organisation som är byggd på varje medlems rösträtt och möjligheten för alla att påverka vilka som skall representera partiet i Parlament, regionala nivåer och i kommuner.

- Vi talar om transparens !!! Ett begrepp som jag försökt införa och som jag just nu ändå känner att medlemmarna anammat.


Min strävan att ordet skall vara accepterat i hela partiorganisationen kan givetvis ställa till en del bekymmer, när partiledningen kan tycka att det är besvärligt, segdraget och omständigt. - Men de konflikterna, de debatterna och de diskussionerna är nödvändig om både medlemmarna och väljarna skall känna att Socialdemokraterna i Makedonien är att lita på.


Valet kommer att handla om just förtroende, men också om ett parti som visar sig kunna driva människors frågar, lyfta Makedonien ur ekonomiska bekymmer, skapa arbete och dessutom välfärd i form av sjukvård, skolor oh bostäder.

Jag är dessutom övertygad om att ett parti som vågar driva andra frågor och skapa förutsättningar för människors vardag kan få ett sådant förtroende. 

  • Jag försöker implementera de gamla SSU-idéerna om alternativ verksamhet till partipolitiken - nämligen ett parti som ger möjlighet till kulturupplevelser, skapar förutsättningar för unga att bedriva musikverksamhet och medlemmar till studier i vitt skilda ämnen.

I går talade jag mig varm om studiecirkeln och vi försöker exportera den som en möjlig väg till skolning, demokratiskt inflytande och gemenskap kring intressanta frågor.

Att sitta i Makedonien en söndag kväll med ett glas vin, kunna fundera och se ut över ett spännande torg är fantastiskt.

Att dessutom fått förtroendet från människorna här att tillsammans med mina kamrater i projektet försöka inspirera till starkare demokrati är en stor utmaning och ett stort ansvar.

Man är på rätt väg, men mycket återstår!

Jag tar den sista klunken av vinet - drar mig tillbaka till partilokalen för att en sista gång på denna resa träffa partivännerna och kanske ta en bit mat med dem innan det är dags att packa inför nattens resa upp mot huvudstaden Skopje och morgondagens tidiga resa hem mot Sverige.

Jag är lyckligt lottad som får bo i ett land som av så många räknas som en förebild för demokratin och samtidigt har förtroendet bland partivänner i Makedonien att tillsammans med dem bygga något liknande…



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar