fredag 20 april 2012

Bilden av en massmördare...


Bilden av en massmördares ansikte förföljde mig in i sömnen i natt - bilden från en bestialisk mördare och människohatare från en bisarr rättegång i Norge.
Bilden återkommer till mig under dagen, men en tröst är att jag inte behöver bära bilden med mig resten av mitt liv. - Jag hade inget barn som befann sig framför mördarens vapen, ingen anhörig som dog av hans bombattack eller någon vän som skadades svårt.
Jag hade bara bekantas bekanta som befann sig mitt i en massaker riktad rakt mot demokratin och kan möjligtvis försöka förstå hur det är för dem som skall leva med bilden av honom resten av sina liv...
Det är sådana gånger som man trots allt kan känna hopp och glädje, när en intervjuad pappa till ett av dödsoffren försvarar massmördarens rätt att uttala sig om sina tankar i rätten genom att säga att vi lever i en demokrati och alla har rätt till rättvis rättegång!
  • Ett stort uttalande som visar på hur Norges invånare fördjupat sin tro på demokrati istället för att öka sitt hat!
Vi kan inte annat än beundra våra Norska vänners sätt att hantera en av historiens svåraste händelser i deras land och finnas till hands som goda grannar.
Norge är i en svår tid och jag kan bara önska att media rapporterar på ett bra och tillfredsställande sätt, med respekt för alla inblandade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar