onsdag 13 februari 2019

Kan Luftfartsverkets fjärrstyrning verkligen leverera flygsäkerhet...

Vi är många som engagerat oss i frågan kring fjärrstyrning av flygledningen på Åre Östersund Flygplats.

Jag har själv varit i kontakt med personal, besökt flygledarna i tornet på Frösön, diskuterat frågan med ansvarig minister och deltagit i uppvaktningar i frågan.

Som Regionråd har jag tillsammans med övriga ansvariga politiker för regionala utvecklingsfrågor i 
Region Jämtland Härjedalen tagit initiativ till att uppvakta och sända skrivelser i frågan till Luftfartsverket, som svarat undvikande.


På besök i flygledartornet på Frösön.

Andra politiker som tex Socialdemokratiske Riksdagsledamoten Kalle Olsson har varit enormt engagerad i frågan, som givetvis handlar om ekonomi i botten och därmed samordningseffekter.

Frågan har därför från vår sida också varit, varför just flygplatser i norr måste styras från Arland och därmed centraliseras med arbetsplats- och kompetensförlust hos oss.

Vi hade gärna - om säkerheten kunde garanteras, sett en lokalisering av en sådan sammanslagen flygledning på Frösön istället för att statlig verksamhet alltid läggs i de stora städerna.

Kompetensen på Frösön vid Åre Östersund Flygplats är stor och sammanhanget kan nämnas att det inte enbart handlar om flygningar med personflyg från SAS och BRA.

På flygplatsen styr man särskilt vintertid en mängd snöröjningsfordon som trafikerar start- och landningsbanan, vilka måste vara under fullständig kontroll för att inte riskera flygsäkerheten vid start eller landning. Flygplatsen och luftrummet trafikeras också av ambulansflyg, ambulanshelikopter, polishelikopter, privatflyg, helikopterbolag, fjällräddning, charterflyg mm mm.

  • Det visar i sig på hur mycket som måste kontrolleras från flygledartornet på Frösön och som jag personligen själv har mkt svårt att se att en fjärrstyrd flygledning skulle klara på samma sätt. Till detta kommer vilda större djur som helt plötsligt kan ta sig in på området och som måste kunna bevakas från tornet.

Efter att haft möjligheten att sätta mig in i hela processen är oerhört mycket oklart och bristfälligt.
Det har dessutom varit svårt att få koll på hur många 100-tals tusen kronor som Trafikverket redan lagt ned på planering av detta och hur stor slutnotan från det privata företaget som säljer produkten blir. Mångmiljonbelopp handlar det givetvis om…

Nu har även Pilotföreningen svarat på luftfartsverkets senaste skrivelse och då visar det sig att argumentationen för fjärrstyrning är bristfällig och inkonsekvent. Man ifrågasätter helt enkelt Luftfartsverkets kompetens och säger att man spelar ett högt spel med flygsäkerheten!

Bland annat oroar man sig för vad som skulle hända om tekniken lägger av och man måste nödlanda på en flygplan utan fungerande teknik, när inga fysiska flygledare finns på plats.
Vidare menar man på att just piloterna borde ha varit de som fått deltaga i slutarbetet, eftersom de ändå är de som i slutänden skall nyttja systemet.

Inte ens i den senaste rapporten har luftfartsverket lyft fram de säkerhetsrisker som piloterna prat på, menar man!


Frågan är helt enkelt om det blir någon besparing, utan enbart en vinst för ett privat teknikföretag och en sänkning av säkerheten för norra Sverige flygresenärer och ytterligare arbetsplatser och kompetenser som flyttas till storstäderna…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar