tisdag 8 november 2011

En latte och lite demokrati...

Det är en okristlig tid att kliva upp före fem på morgonen, när man inte ens klarar av att lägga sig i tid. - Men det är likadant varje gång jag skall resa bort några dagar - jag vill inte sova, utan vara med min älskade fru. Jag hatar att resa bort och lämna familjen, men straffet blir en dödlig morgon i flygtaxi på väg mot flygplatsen.

Nu sitter jag på ett café med en Latte i handen på Stockholms central i väntan på tåg till Norrköping där det vankas kongress med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

Nu ska här utövas demokrati i en av Sveriges större organisationer som har kommuner och landsting som medlemmar. Det handlar om folkhälsofrågor, ekonomi, demokratiskt inflytande, privatiseringar i offentlig sektor, glesbygdens möjlighet att klara välfärden i en sjunkande ekonomi.

Det kan kännas tröttsamt en tidig morgon på ett tråkigt järnvägscafé, långt från familjen och dessutom med värk i mitt ben som inte vill gå över....

- Det är då man måste rycka upp sig och återigen placera sig själv i ett sammanhang - nämligen som folkvald med möjlighet att påverka i just de frågor jag nämnde!

Särskilt i dessa tider av tuffa och omtumlande revolutioner för demokratin i flera länder måste man påminna sig själv om hur lyckligt lottade vi är och hur otroligt genomarbetad vår demokrati trots allt är i vårt land.

På väg mot en kongress med hundratals förtroendevalda i kommuner och landsting i vårt land - hundratals som liksom jag fått förtroendet att kämpa för genomförandet av våra partiers vallöften, ideologiska politik och den i de flesta fall gemensamma kampen för demokrati.
även om den kampen ibland grumlas av att Sverigedemokraterna numer finns representerade på dessa SKL-kongresser. Något som vi svårligen måste acceptera när också dessa valts in på samma sätt som vi andra, men som per automatik inte innebär att vi andra behöver acceptera deras smutsiga och segregerande politik - inte ens känna tvånget att finnas i deras närhet....

Jag är på väg (även om jag hörde att föregående tåg till Norrköping var försenat...) till tre viktiga dagar där den lokala och regionala demokratin visar sin samlade styrka och där spänstiga debatter mellan politiska motståndare för demokratin framåt.

Dagarna börjar med de olika partiernas gruppmöten, som för mig innebär interna diskussioner med socialdemokratiska partikamrater kring viktiga frågor - alla skall med, vilket innebär att Partiordförande Juholt, partisekreteraren, kommunalråden, Regionråden och andra valda möts.

Ser också fram emot en förhoppningsvis trivsam middag med mina partikamrater under avslappnade former inför morgondagens många debatter, seminarier och beslut.

Jag sitter på järnvägscafét med min Latte och är stolt över att tillsammans med andra kunna bära och vara en del av demokratin i vårt land - det är ingen självklarhet !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar